maandag 8 februari 2016

Bolletjes maken met een mixer!

Zaterdag kocht ik bij De Haakgarage 2 strengen Filisilk. In een mooie roze kleur en een rode tint. Het is een heel mooi garen van 70 % merino en 30% zijde. Ik heb eerder deze sjaal van dit materiaal gehaakt.


Maar voordat je er mee kunt gaan haken, moeten er eerst bolletjes van de strengen worden gemaakt. Ik heb geen wolwikkelaar. In een van de haakgroepen die ik op Facebook volg, was dit al idee al eerder langs gekomen en dit was het moment om het zelf uit te proberen!




De streng deed ik om de rugleuning van een stoel. Een wc-rolletje knipte ik door midden en maakte ik met plakband zo smal dat het rolletje om de kneedhaak van mijn mixer paste. Mixer aan en de draad van de streng wordt om het rolletje gedraaid.
Tadaah, het werkte!

Het is wel een klusje om je koppie bij te hebben en het werkt ook handig als je de draad met je handen leidt, zodat het bolletje mooi egaal om het rolletje komt!
Je kunt het wel zien, met meest linkse bolletje is mijn laatste bolletje. Toen had ik de slag te pakken en dat is het mooiste bolletje geworden. 
Ik heb de bolletjes nu ieder in een apart boterhamzakje gedaan. Het draadje laat ik eruit komen en zo hoop ik dat de draad niet in de knoop komt.
Maar het is wel echt een goede manier om van strengen een bolletje te maken. Ik ga het vaker doen! 


En verder blijf ik heerlijk aan de haak met allerlei bloemetjes. De middelste bloemen heb ik even opgespannen met spelden op een kussen en natgespoten met een plantenspuit. Ze krulden  een beetje te veel en zo hoop ik dat ze recht opdrogen!
Ik ga nog even door, ik wil nog meer bloemen verzamelen!

nb
Met een ansichtkaart lukt het ook prima, heb ik gemerkt.
Een ansichtkaart stevig om de kneedhaak rollen. Vastplakken met plakband. Draad erom draaien en de mixer aan!




3 opmerkingen:

  1. Handige manieren oprollen. Ik heb een keer een streng papiergaren flink in de knoop gehad...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een idee met de mixer. Het scheelt in ieder geval een hoop gewikkel en dat is fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een handig idee. Om strengen goed te kunnen wikkelen, kreeg ik vorig jaar een wolwinder. Ik vind 'm ideaal.

    BeantwoordenVerwijderen