woensdag 31 december 2014

DIY: Hoe haak ik een eenvoudige granny

Hoe haak ik een eenvoudige granny 


Hieronder laat ik in stappen zien hoe ik zelf heb geleerd om granny squares te haken. Ik heb destijds gebruik gemaakt van de site van Van de hak op de tak, maar die bestaat niet meer dus heb ik er zelf een tutorial van  gemaakt.




Kies mooie kleurtjes. Ik maakte de granny met Phildar Coton 3 en een haaknaald 3.
Stap 1: Maak een haaklus
Stap 2: Haak een ketting van 6 lossen

  Stap 3: Maak een ring door een halve vaste in de eerste losse te haken
 Stap 4: Haak 3 lossen (dit staat gelijk aan je eerste stokje)


Stap 5: Haak 2 stokjes
  Stap 6: Haak 2 lossen, 3 stokjes en herhaal dit 3 keer, sluit met een halve vaste en hecht af

Stap 6: Start met een nieuwe kleur! Ik maak altijd een lusje, dan steek ik de naald in het gaatje tussen twee groepjes van drie stokjes en dan de naald door het lusje van de nieuwe kleur. Houdt het knopje aan de achterkant van je haakwerk vast en haak 3 lossen in het gaatje van je vorige toer


Stap 7: Haak 2 stokjes, 2 lossen, 3 stokjes en 2 lossen, allemaal in datzelfde gaatje 
 Stap 8: Haak in elke gaatje van de vorige toer 3 stokjes, 2 lossen, 3 stokjes en 2 lossen, als je rond bent sluit je af met een halve vaste in het eerste stokje waarmee je begon en hecht af.

 Stap 9: Start met een nieuwe kleur en haak 3 lossen in het hoekgaatje van je vorige toer
 Stap 10: Haak in de hoek verder twee stokjes, 2 lossen, 3 stokjes en 2 lossen


 Stap 11: Haak in het middelste gaatje 3 stokjes en 2 lossen
 Stap 12: Haak verder door in de hoekgaatjes steeds in totaal 6 stokjes te haken en in de tussengaatjes 3 stokjes
  
Stap 13-14: Je kunt nu eindeloos doorgaan. Zorg ervoor dat je op de hoeken steeds 3 stokjes, 2 lossen, 3 stokjes, 2 lossen haakt en in de tussenliggende gaatjes slechts 1x 3 stokjes en 2 lossen.

Wordt dit het begin van je eerste kleed??






Geen opmerkingen:

Een reactie posten