maandag 25 mei 2015

Haak een bloemenslinger!

In opdracht haakte ik, met veel plezier een bloemenslinger. Ik wisselde af met kleine en grote bloemen. En ik haakte de bloemen zó, 


De grote bloem
 Je begint met een ketting van 4 lossen, sluit deze tot een ring met een halve vaste steek.
Dan haak je 3 lossen, dit is je eerste stokje. Daarna haak je nog 11 stokjes in de ring. En je hecht af en wisselt van kleur.

Je haakt tussen de stokjes, begint met 2 lossen,

haakt vervolgens tussen elk stokje 1 vaste, 1 losse.
Sluit met halve vaste in 1e losse van de toer. Hierna haakte ik in elke steek een halve vaste, hiermee wordt deze binnenring (bij mijn bloem in de blauwe kleur) wat duidelijker en wordt de bloem wat groter. Als je helemaal rond bent, hecht je de draad af en begin je weer met een nieuwe kleur.


 Haak 4 lossen.

Haak in de volgende steek 3 dubbele stokjes, haak dan 4 lossen,
haak een halve vaste waarmee je de lossen vast maakt aan de ring in de volgende steek. Dan haak je weer 4 lossen, in de volgende steek 3 dubbele lossen en dan in de volgende steek weer een halve losse en zo ga je door tot je ring gevuld is met 8 blaadjes!

De kleinere bloem

Je begint met een ketting van 4 lossen, sluit deze tot een ring met een halve vaste. Dan haak je 3 lossen, dit is je eerste stokje en daarna haak je 11 stokjes in de ring en hecht de draad af.

Met een nieuwe kleur haak je tussen de stokjes. Begin met 2 lossen,
haak vervolgens tussen elk stokje 1 vaste, 1 losse.
Sluit met halve vaste in 1e losse van de toer en hecht af.


Kies weer een nieuwe kleur en haak in de boogjes van de losse van de vorige toer. Je haakt steeds 4 lossen, dan in het volgende boogje 4 dubbele stokjes en dan weer dan 4 lossen,
haak halve vaste in volgende boogje. In totaal krijg je 6 blaadjes.


Eindig met 1 halve vaste in de 1e losse van deze toer.

De slinger haakte ik door eerst een ketting lossen te maken in de gewenste lengte en daarna heb ik die ketting iets dikker gemaakt door er een rij vasten op te haken.


Ik heb al heel vaak bloemetjes gehaakt en zo is uiteindelijk dit ontstaan, ik doe het zo uit mijn hoofd. Maar er zijn natuurlijk ontzettend veel meer bloemen te haken. Kijk bijvoorbeeld eens op deze sites:








1 opmerking: